První z úkolů, které převzaly řídící jednotky v osobních automobilech, bylo ovládání vstřikování a/nebo zapalování. První “evropská” řídící jednotka motoru byla D-Jetronic, která začala být používána na konci 60. let.
Díky stále přísnějším limitům na obsah škodlivých látek ve výfukových plynech a také na velmi vysoko nastavené cíle v oblasti optimalizace spotřeby, se řídící jednotka motoru postupem času vyvinula do jedné z nejkomplexnějších a nejdražších komponent ve vozidle. Nezáleží na tom, jestli se jedná o osobní nebo nákladní auto, motocykl nebo loď, regulace spalování je nyní výhradně záležitostí řídící jednotky.
Dokonce i dvoutaktní motory jsou v současnosti řízeny řídící jednotkou. Klasický karburátor se tak zanedlouho stane jen pozůstatkem z minulosti.
anglicky: Engine Control Unit (ECU)
např.: ŘJ motoru ME7.1 (Bosch)
Řídící jednotka motoru přejímá regulaci/řízení všech parametrů, které jsou potřebné pro optimální proces spalování v motoru.
Součásti jednotky
- základní mechanika jednotky je hardware
- jednotka by ovšem nefungovala bez komplexního softwaru