Oprava řídící jednotky ABS pro BMW E39
typický popis chybových kódů:
Na mém BMW E39 se občas rozsvědcují kontrolky ABS a ASC/DSC.
Závada řídící jednotky nebo snímače ABS?
Jak zjistím, jestli je chyba v řídící jednotce nebo je vadný jen snímač?
BWM ABS řídící jednotka 5.7
Když se rozsvítí kontroky ABS a ASC, je zpravidla chyba rovněž uložena v paměti jednotky. Vyjímka: jednotka nekomunikuje s diagnostiku.
U řídících jednotek ABS se vyskytují chyby elektrického obvodu a chyby plauzibility signálu.
Chybový kód 4: Senzor vzadu vlevo žádný/špatný signál
Chybový kód 5: Senzor vzadu vpravo žádný/špatný signál
Chybový kód 6: Senzor vpředu vpravo žádný/špatný signál
Chybový kód 7: Senzor vpředu vlevo žádný/špatný signál
znamenají chybu plauzibility signálu.
Chybový kód 30: Senzor vzadu vlevo přerušení
Chybový kód 31: Senzor vzadu vpravo přerušení
Chybový kód 32: Senzor vPředu vpravo přerušení
Chybový kód 33: Senzor vPředu vlevo přerušení
znamenají chybu elektrického obvodu
Každá diagnostika interpretuje tuhle chybu trochu jinak. Proto je číslo chybového kódu rozhodující informace.
Chyba obvodu
Možné příčiny pro uložené chybové kódy elektrického obvodu:
- snímač otáček kola
*kabelové vedení mezi řídící jednotkou a snímačem (přerušené nebo zkrat např. na kostru)
*řídící jednotka ABS
Řídící jednotka se při chybě elektrického obvodu nedokáže rozhodnout, zda se jedná o chybu uvnitř nebo vně jednotky.
Zda se v daném případě jedná o vadnou jednotku nebo snímač se ovšem dá stanovit relativně snadno na základě příznaků.
Ve většině případů lze vozidlo ráno normálně nastartovat, kontrolky se rozsvítí až po několika minutách a opět zhasnou pokud se vozidlo nechá vychladnout.
Místo instalace jednotky není u řady E39 vybráno příliš šťastně. Řídící jednotka je silně ovlivňována odpadovým teplem ze sběrného potrubí a je tudíž vystavena velkému termickému namáhání.
Jestliže se chyba v počátečním stádiu objevuje pouze po zahřátí, dá se vycházet z toho, že je řídící jednotka vadná.
Vypnutí a nastartování motoru nepřinese žádnou změnu.
Plausibilita signálu
Chyby plauzibility signálu se vyskytují jen zřídka.
Příčina zde leží, jak již popis napovídá, v zachycení signálu a popisuje ho zpravidla vždy jako vzájemnou polohu snímače a ložiska kola.
Příznaky, které ukazují na problémy plauziblity jsou např. pulzující brzdový pedál už při lehkém brždění ačkoli žádné kolo neblokuje. Pulzování pedálu vychází z procesu regulace ABS a vlastně signalizuje, že řídící jednotka pracuje bezchybně.
Jednotka v těchto případech nezískává z odpovídajícího kola žádné údaje o rychlosti, a tudíž signál nejdříve interpretuje jako stojící kolo a pokouší se ho znovu a znovu odblokovat. Až po delším přezkoušení plauzibility je senzor označen jako vadný a systém je odpojen, což je signalizováno kontrolkou na přístrojové desce.
Vypnutí a zapnutí zapalování způsobí, že kontrolky zhasnou a celý proces se znovu opakuje.
V případě výskytu chyby plausibility, přicházejí v úvahu následující příčiny:
- znečištění snímače nebo ložiska kola
- poškozené ložisko
- příliš velký odstup mezi oběma komponenty
- poškozený snímač
- levný neznačkový snímač
Díky dlouholeté zkušenosti v oblasti oprav řídících jednotek této generace můžeme říci, že zpravidla je příčinou samotný snímač. Ve výrobě byly používány snímače Siemens VDO.
Nemůžeme proto doporučit použití jiných, než originálních snímačů.
Předcházení a řešení problémů
- Doporučujeme porovnat chování vašeho ABS s výše popsanými příznaky.
- Při výskytu jiného chování doporučujeme nejdříve vyčíst chybové kódy z paměti jednotky pro omezení oblasti vzniku problému.
- Oprava
Pokud by jste měli i přes vyčtené chybové kódy další dotazy, můžete nás kontaktovat, nebo zaslat jednotku k opravě/kontrole.
Balení a zasílání řídících jednotek
Důležité: Před zabalením řídící jednotky je nutné upevnit magnetické cívky za pomocí lepící pásky. Jinak by se mohly cívky během transportu odlomit.