Definice
Pokud jsou ve vozidlech Mercedes-Benz s automatickou převodovkou CVT uloženy chybové kódy týkající se snímačů rychlosti nebo převodového poměru, předpokládá se hardwarová závada v řídicí jednotce.
Následující chybové kódy indikují závadu:
- 0717 (P1815) Signál rychlosti ze součástky Y3/9b3 (primární snímač rychlosti CVT) není k dispozici
- 0722 (P1826) Signál rychlosti ze součástky Y3/9b5 (výstupní snímač rychlosti CVT) není k dispozici
- 0793 (P1939) Signál rychlosti ze součástky Y3/9b4 (sekundární snímač rychlosti CVT) není k dispozici
Chybový kód „0896 (P2198) Převodový poměr – nesprávný převodový poměr“ může být nastaven ve spojení s jedním z výše uvedených chybových kódů.
Pokračujte k opravě!
Popis systému
Počínaje modelovým rokem 2005 vybavil Mercedes svou generaci s pohonem předních kol volitelně plynule měnitelnou automatickou převodovkou (CVT), známou u Mercedesu jako převodovka VGS-FCVT, typ převodovky 722.8 nebo Autotronic.
U převodovky CVT se změny převodových poměrů plynule přizpůsobují příslušným provozním podmínkám. Plynule měnitelnou změnu převodového poměru umožňují sady primárních a sekundárních řemenic. Točivý moment motoru se přenáší z primárních na sekundární sady řemenic přes tlačný řemen; sady primárních a sekundárních řemenic jsou omotané kolem tlačného řemene.
Pro nastavení sad řemenic jsou solenoidové ventily řízení CVT řízeny řídicí jednotkou CVT. Požadovaný tlak oleje v řízení variátoru a přítlačná síla tlačného řemene jsou regulovány tlakovými šoupátkovými ventily. Řízení je závislé na vstupních signálech rychlosti ze senzorů, aplikovaném tlaku oleje a teplotě oleje, které jsou instalovány v řídicí jednotce umístěné uvnitř převodovky. Signály ze senzorů rychlosti, spolu s otáčkami kol a motoru a dalšími údaji, jsou zaznamenávány v řídicí jednotce CVT jako vstupní signály pro řídicí systém.
Mechatronika FCVT je přišroubována ke skříni pod ozubeným soukolí v převodovce. Součást se skládá z tělesa hydraulického ventilu a řídicí jednotky CVT s namontovaným nosičem senzorů. V této skříni jsou uloženy řídicí solenoidové ventily a jsou elektricky připojeny přes svorkové kontakty.
Popis závady
Řídicí jednotka CVT používá vstupní data k výpočtu regulačních proměnných pro polohy variátorů, které jsou následně určeny regulačními ventily pomocí tlaku oleje. Souběžně s tím je vypočítáván redundantní srovnávací model s využitím dat z CAN, jako jsou otáčky motoru, zatížení, točivý moment, otáčky kol a rychlost vozidla. Pokud se výsledky příliš výrazně odchylují, systém spustí analytický program, který následně generuje chybové kódy. Interní snímače otáček často selhávají – zpočátku sporadicky, později trvale.
Možná strategie nouzového chodu ovládání převodovky:
- Převodovka pracuje v nouzovém režimu.
- Kontrolka motoru svítí.
- Další jízda je možná pouze s omezenými otáčkami a výkonem motoru.
- Rychlost je omezena na Vmax = 50 km/h (max. otáčky motoru 2500 ot/min).
Diagnostika
Kromě načítání výše uvedených chyb se otáčky u vadných senzorů již nezobrazují v parametrech. V závislosti na diagnostickém přístroji může být zobrazená hodnota při 0 ot/min nepravděpodobná.nebo —-.
Senzory nemusí nutně selhat všechny současně.

Diagnostický pohled na nejdůležitější parametry. Otáčky primární řemenice by měly být přibližně stejné jako otáčky motoru. Protože tato informace chybí, nelze vypočítat rozdíl otáček měniče. Hodnota je proto neplatná. Oba potvrzují vadný snímač otáček primární řemenice.
Pokud se chybový kód “0896 (P2198) – Převodový poměr – Vadný převodový poměr” ukládá společně s chybovými kódy tlaku převodového oleje, může být příčinou opotřebované olejové čerpadlo nebo praskliny v tělese ventilu.
Zanedbávání intervalů výměny oleje včetně výměny filtru (např. po 60 000 km) může také vést k tomuto příznaku – v důsledku zhoršení kvality oleje.
Obvykle v souvislosti s chybovými kódy:
- “P 2732 – Nesprávné otevření spojky pro jízdu vpřed”
- “P 2722 – Nesprávné zavření brzdy pro jízdu vzad”
- “P 2723 – Nesprávné otevření brzdy pro jízdu vzad”
- “0730 – Nesprávný převodový poměr”.