Je-li v jednotce (FRM) v následujících BMW řadách:
- E70
- E7
- E8
- E8
- E87
- E90
- E91
- E92
- E93
- jako i v Mini R56
uložen chybový “9CBB – chyba zkratu”, znamená to, že se navršil počet interních chyb.
Chybový kód souvisí s nefunkčním světelným zdrojem vnějšího osvětlení. Příčinou je buď zkrat v kabelovém připojení nebo již delší dobu vadný světelný zdroj.
Další chyby týkající se vadných světelných zdrojů nebo zkratů v příslušných elektrických obvodech jsou uloženy v paměti chyb. Porucha se zobrazí na informačním displeji řidiče.
Popis systému
Centrální elektronika (FRM) je v vozidlech BMW zodpovědná za distribuci energie v palubní elektrické soustavě. Jsou v ní integrovány všechny funkce vnějšího osvětlení, ovládání předních dveří s elektricky ovládanými okny a vnějšími zrcátky. Zabezpečení elektrických obvodů se provádí před centrální elektronikou (FRM) na vstupu. Napětí lze také spínat pomocí relé ještě před řídicí jednotkou. Funkce centrální elektroniky zahrnuje monitorování všech přímo připojených komponent a výměnu informací přes CAN s řídicími jednotkami, jako jsou DSC, CAS a Junction-Box-Elektronik (JBE). Centrální elektronika tak současně plní komplexní řídicí úkoly a diagnostické procesy připojených komponent a jejich funkcí.
Popis funkce: chybový kód „9CBB – chyba zkratu“
Centrální elektronika (FRM) neustále monitoruje všechny výstupy, aby upozornila řidiče na poruchu osvětlení. Při každém cyklu zapalování systém provádí testovací rutinu, během níž provádí studenou diagnostiku proudových cest a světelných zdrojů. Pokud je zjištěna porucha, při každém zapalování se zvyšuje počet zkratů pro příslušný výstup/žárovku. Počítadlo se zvyšuje pokaždé, dokud není závada odstraněna. Ochranný obvod v centrální elektronice je aktivní a potlačuje řízení proudové cesty, aby se zabránilo následným škodám. Při hodnotě 60 se monitorování ukončí a ochranný obvod zůstává trvale aktivní. Závadu pak nelze vymazat.
Důsledky závady
Příslušná elektrická cesta je dočasně deaktivována v centrální elektronice. Pro ochranu hardwaru řídicí jednotky před následky trvalého přetížení je funkce blokována pomocí logiky četnosti.
Diagnostika / měření / opravy
Je nezbytně nutné rozlišovat mezi následujícími dvěma vzorci závad.
A: Vadná žárovka
Pokud se světelný zdroj vymění před spuštěním počítadla….
- Pokud se výměna provádí při zapnutém zapalování a rozsvícených světlech, ochranný obvod je stále aktivní a lampa zůstává zhasnutá. Po znovu zapnutí zapalování je funkce obnovena. Chybová zpráva na displeji zmizí. Chyba v paměti a počítadlo se automaticky vymažou.
- Pokud se žárovka vymění při vypnutém zapalování a světlech, dojde k vymazání a obnovení funkce po zapnutí zapalování, jak je popsáno výše.
Pokud se světelný zdroj vymění po překročení počítadla….
- Žárovka nesvítí. Nedochází k trvalému ovládání centrální elektronikou (FRM).
- Je možné provést test akčního členu pomocí diagnostického nástroje. Žárovka se spíná jen pro testovací sekvenci.
B: Závada způsobená zkratem
Jedna žárovka venkovního osvětlení nefunguje. Žárovka je v pořádku. Porucha v kabelovém svazku vedoucím k žárovce. Zkrat na kostru.
- Ochranný obvod je aktivní v případě zkratu. Na rozdíl od poruchy světelného zdroje obsahuje chybová zpráva hlášení „zkrat“ a komponentu. Počítadlo se s každým zapalovacím cyklem zvyšuje až na hodnotu 60.
- Poté, co počítadlo překročí hodnotu 60, se kromě původní chyby zobrazí chybová zpráva „9CBB – chyba zkratu“.
- Je možné provést test akčního členu pomocí diagnostického nástroje. Žárovka však není ovládána. Počítadlo nelze pomocí diagnostiky přečíst.
- Po úspěšném vyhledání poruchy a správné opravě kabelu je nepoškozená žárovka stále nefunkční. Měření v proudovém obvodu potvrzuje, že FRM není ovládán.
Vzhledem k tomu, že se započítal počet chyb, zůstává proudová cesta definitivně vypnutá. Teprve po opravě FRM se čítač vynuluje a funkce se obnoví.
Všechny chyby musí být odstraněny před montáží nové nebo opravené centrální elektroniky (FRM), protože počítadlo se znovu spustí s každým zapalovacím cyklem.
Poškození řídicích jednotek související s chybovým kódem „9CBB – chyba zkratu“ s možností opravy následujících značek:
Opravy BMW
BMW (FRM) / kontrolní zařízení osvětlení
Reparatur Mini
Mini (FRM) / kontrolní zařízení osvětlení