-
-
DQ381/ 500 - technické informace o dílně
Dílenské technické informace
Volkswagen koncern – Řízení převodovky 7-st. DSG DQ381 (0GC)
Vozidla:
Dvouspojková převodovka pro příčnou vestavbu – DQ381, je nasazena ve všech nových Audi, Seat, Škoda a VW – modelech se silnějšími motory (TSI, TDI) do točivého momentu 380Nm.
Zde například:
- VW Arteon (3H), Caddy (SB) (od 2020), Golf (AU/AUV/CD), Passat (3G), Tiguan (AD1), Touran (5T)
- Seat Ateca (5FP), Leon (5F), Leon (KL) od 2021, Tarraco (KN), Cupra Formentor (KM) od 08.2020
- Škoda Kodiaq (RS) (NS), Karoq (NU), Octavia (5E) (facelift), Octavia (NX) od 2020, Superb (3V)
- AUDI A3, Q2, Q3, TT
DQ381 (0GC) je navržena pro vstupní točivý moment až 420 Nm.
Symptomy
Převodovka řadí pouze v dílčí převodovce v převodových stupních 1-3-5-7 nebo 2-4-6-R s velmi opožděným řazením nahoru a dolů. Kvůli vysokým skokům v řazení jsou převody dlouho drženy a následné řazení je znatelně tvrdé.
- Na sdružených přístrojích bliká ukazatel zařazeného rychlostního stupně, v důsledku čehož se uloží níže uvedené chyby.
- Převodovka se nachází v nouzovém režimu.
- Při startování/vypínání je startování motoru sporadicky blokováno a není možné zařadit rychlostní stupeň nebo zvolit jízdní režim.
- Plnou funkci lze dočasně obnovit restartem zapalování.
Chyby
- P1735 (10666) Snímač pozice spojky 1, elektrická závada
- P1736 (10668) Snímač pozice spojky 2, elektrická závada
- P0805 Chybná funkce snímače polohy spojky
Poznámka:
Chyby P1735 (10666) & P1736 (10668) se mohou objevit v různých časech.
V případě následujících závad zašlete mechatroniku nebo komponenty až po konzultaci s naším technikem.
- P0607 symptom 10925, řídicí modul nevěrohodný – pouze na poptávku (nutná kompletní hydraulika)
- P0607 symptom 10926, řídicí modul nevěrohodný – pouze na poptávku (nutná kompletní hydraulika)
Následující chyby se navíc mohou ojediněle také vyskytovat nebo jsou způsobeny přerušeným a nedokončeným základním nastavením..
- P17D1 Spojka 1 Překročen maximální horní limit tlaku
- P17D2 Spojka 2 Překročen maximální horní limit tlaku
- P175D Spojka 1 se se nechtěně otevírá
- P175E Spojka 1 se se nechtěně zavírá
- P176E Spojka 2 se se nechtěně otevírá
- P176F Spojka 2 se se nechtěně zavírá
Výjimky
Pokud je vozidlo provozováno delší dobu s výše uvedenými symptomy a odpovídajícími závadami, může dojít k následným závadám. Ty jsou různorodé a musí být podrobně analyzovány pomocí diagnostické techniky.
Spolehlivým indikátorem vadných snímačů tlaku jsou parametry/skutečné hodnoty tlaku převodového oleje v klidovém stavu bez běžícího motoru a se zařazeným jízdním režimem „P“. Za těchto podmínek by se měly na obou snímačích ukazovat hodnoty 0,00 bar.
Odchylky ukazují na popsané závady snímačů tlaku řídicí jednotky převodovky.
Diagnostika
Uložené rámcové podmínky obsahují kromě odečtu zmíněných chyb také údaje o tom, že se počítadlo odnaučování resetuje s rostoucí frekvencí. To naznačuje, že k chybě dochází pravidelněji. Chybná funkce se zvyšuje při nízkých teplotách a po kratší provozní době na jeden jízdní cyklus.
Chybový kód nemůže souviset se snímačem polohy spojky skutečně namontovaným v převodovce, protože k určení polohy spojky se používá model výpočtu tlaku a výtlaku, který je mimo jiné podpořen naměřeným tlakem v hydraulických systémech dílčích převodovek TG1 a TG2, a tedy i spojky K1 a K2. Vypočtená poloha spojky je tedy založena na nesprávně naměřeném tlaku snímači tlaku integrovanými v desce řídicí jednotky. Odchylky tlaků jsou kompenzovány řídicí jednotkou pomocí úprav spojky. Během fáze driftu snímačů dochází ke zvýšenému opotřebení spojek a převodovka mění své chování při řazení.
Nelze vyloučit, že v jednotlivých případech po opravě řídicí jednotky převodovky na mechatronice může být základní seřízení převodovky pomocí diagnostického softwaru při následném základním nastavení bez úspěchu zrušeno z důvodu nepřípustně odchylných hodnot přizpůsobení od aktuálních hodnot nastavení spojky a převodovky. Výměnu spojky pak nelze vyloučit. K analýze problému lze využít dobu trvání a ujetou vzdálenost od prvního zjištění problému, dodržování intervalů výměny oleje v převodovce DSG a stupeň opotřebení vypuštěného převodového oleje.
Parametry přizpůsobení spojky odečítané z řídicí jednotky nejsou vhodné pro posouzení stavu opotřebení spojky, protože jsou již založeny na odchylném výpočtu způsobeném vadnými hodnotami snímače tlaku.
Zpět na Hlavní obsah
Rozsah dodávky a balení
Součásti zabalte tak, aby je bylo možné přepravovat bez poškození. Zajistěte dostatečné množství tlumicího materiálu. Zejména, pokud se přepravuje kompletní mechatronika dbejte na to, aby senzory nebyly vystaveny působení sil. Mechatroniku umístěte v obalu na kontaktní desku a na vnější straně obalu označte, kterou stranou musí být přepravována nahoru.
Dodání Řídicí jednotky převodovky DSG pro následující závady:
- P1735 (10666) Snímač pozice spojky 1, elektrická závada
- P1736 (10668) Snímač pozice spojky 2, elektrická závada
Dodání kompletní DSG mechatroniky pro následující závady na poptávku:
- P0607 symptom 10925, Řídicí modul nevěrohodný – pouze na poptávku
- P0607 symptom 10926, Řídicí modul nevěrohodný – pouze na poptávku
Proplach převodovky
Pro zajištění co nejlepšího výsledku opravy se doporučuje propláchnutí převodovým olejem bez aditiv.
Pracovní postup:
- První propláchnutí použitým olejem pomocí filtrace zařízení ještě před opravou pro první čištění komponentů.
- Zkontrolujte hladinu a kvalitu oleje.
- Připojte zařízení pomocí adaptéru přes připojení filtru do olejového okruhu.
- Propláchnutí podle pokynů bez zatížení ve všech rychlostních stupních.
- Vypusťte olej ze zařízení a zlikvidujte jej.
- Proveďte opravu.
- Po opravě. Před zkušební jízdou pokračujte v proplachování převodovky.
- Nalijte do zařízení nové množství oleje plus množství proplachovacího oleje.
- Naplňte převodovku novým množstvím oleje pomocí zařízení.
- Propláchněte převodovku podle pokynů bez zatížení v každém jízdním stupni.
- Odeberte množství proplachovacího oleje a doplňte zbývající množství nového oleje.
- Odpojte zařízení. Vložte nový filtr.
- Zkontrolujte/upravte hladinu oleje v převodovce podle pokynů.
- Proveďte základní nastavení převodovky.
- Proveďte adaptační jízdu.
Zpět na Hlavní obsah
Funkce 7stupňové DSG
Zkratka DSG znamená dvouspojkovou převodovku. Tato automatizovaná manuální převodovka automaticky řazuje rychlostní stupně a rozpojuje a spojuje spojky.
Jízdní vlastnosti jsou podobné jako u automatické převodovky s měničem točivého momentu. Zvláštností této převodovky je to, že manuální převodovka je rozdělena na dvě „částečné převodovky“ (TG1 a TG2) a dvě spojky (K1 a K2). Pro změnu převodového stupně se aktivní částečná převodovka odpojí od příslušné spojky a druhá částečná převodovka se spojí s předvoleným převodovým stupněm a příslušnou spojkou.
Změna převodového stupně je ekvivalentní změně dílčí převodovky při každém řazení. Logika změny převodového stupně a předvolby převodového stupně se opírá o přání řidiče, rychlost jízdy a interní i externí požadavky na točivý moment a otáčky.
Díky tomu je změna převodového stupně možná téměř bez přerušení tažné síly. Je předvolen další logický převodový stupeň a spojky přenášejí točivý moment na druhou dílčí převodovku, takže točivý moment přenáší pouze přiřazená spojka.
1) Výstupní hřídel 2; 2) Spojka K1; 3) Spojka K2; 4) Hnací hřídel dílčího převodu 2; 5) Vstupní náboj lamelových spojek; 6) Hnací hřídel dílčího převodu 1; 7) Dvouhmotý setrvačník; 8) Převodový disk; 9) výstupní hřídel 1; 10) segment parkovací brzdy Zdroj obrázku: Volkswagen AG
Funkce 7stupňové DSG schematicky
Vysvětlení fungování řazení převodovky DSG:
- Převodovka je zařazena na 3. rychlostní stupeň, přičemž tento rychlostní stupeň je zařazen na „dílčí převodovku 1“. Na „dílčí převodovku 2“ je již zařazen 4. rychlostní stupeň.
- Řídicí jednotka vypočítá řazení nahoru a vyšle signál řadicímu ventilu v mechatronice, aby zařadil 4. rychlostní stupeň.
- „Dílčí převodovka 1“ se odpojuje spojkou K1, čímž se uvolní spojení v 3. rychlostním stupni. Současně se „dílčí převodovka 2“ zapojuje příslušnou spojkou K2, čímž se nyní spojí 4. rychlostní stupeň.
Přenos síly regulovaný záměrným prokluzem obou spojek umožňuje provádět 2 řadicí procesy současně. Díky tomu probíhá řazení bez přerušení tažné síly.
Z technického hlediska se u DSG nejedná o automatickou převodovku, ale o převodovku s přímým řazením. Hovoří se o automatizované manuální převodovce s dvojitou spojkou. Zdroj obrázku: Schaeffler Automotive
Dvojitá spojka
Dvojitá spojka na straně motoru:
- Vnější nosič lamel K1
- Vnitřní nosič lamel K1
- Sada lamel K1
- Vnitřní nosič lamel K2
- Hnací kotouč s nábojem
- Vnější nosič lamel K2
- Mezipodložka
Hnací náboj je spojen s vnějším nosičem lamel K1 a vnějším nosičem lamel K2 a přenáší otáčky motoru. Inkrementy na vnějším nosiči lamel jsou snímány snímačem pro vstupní otáčky převodovky a teplotu oleje spojky. Vnitřní lamelové svazky spojek K1 (vnější) a K2 (vnitřní) přenášejí točivý moment motoru na příslušné vnitřní nosiče lamel K1, na dílčí převodovku TG1 a na vnitřní nosič lamel K2 a dílčí převodovku TG2.
Zdroj obrázku: Schaeffler Automotive
Dvojitá spojka na straně převodovky:
- Hnací kolo pro olejové čerpadlo
- Radiální těsnění pro prstencový olejový kanál K1
- Prstencový olejový kanál K1
- Radiální těsnění pro prstencový olejový kanál K1
- Radiální těsnění pro prstencový olejový kanál K2
- Jehlové ložisko pro vstupní hřídele převodovky
- Prstencový olejový kanál K2
- Radiální těsnění pro prstencový olejový kanál K2
- Kanál pro chladicí olej spojky
Obě spojky lze nezávisle na sobě otevírat a zavírat změnou tlaku oleje. Spojky jsou zásobovány olejovým tlakem přes hlavní náboj, přičemž se používají dva radiální olejové kanály. Jeden zásobuje spojku K1, druhý spojku K2. Čtyři radiální těsnicí kroužky (obdélníkové kroužky podobné pístním kroužkům) zajišťují utěsnění mezi převodovkou a radiálními olejovými kanály. Chladicí olej spojky proudí otvory na čelní strany hlavního náboje na kotouče, kde dochází k jeho ochlazení. Pohon dvouspojkové převodovky je na straně převodovky zajištěn dvěma jehlovými ložisky na hnacím hřídeli 2, na straně motoru pak ozubením spojovacího hřídele.
Obě spojky jsou bez tlaku otevřené. K uzavření spojek musí být trvale regulován tlak oleje.
Zpět na Hlavní obsah
Zdroj obrázku: Schaeffler Automotive
Mechatronika DSG
DQ381 je vybavena dvěma mokrými spojkami a mechatronikou připojenou k převodovce.
Díky oddělovací přepážce má mechatronika výrazně vyšší hladinu oleje než hlavní olejová komora převodovky.
Řadicí vidlice a spojky jsou poháněny tlakem oleje, který je regulován příslušnými elektrohydraulickými ventily. Regulace probíhá v elektrohydraulické regulační skříni, která je součástí mechatroniky. Senzory zaznamenávají otáčky hřídele, teplotu oleje a tlak oleje. Na základě těchto interních hodnot a dalších dat načtených přes CAN vypočítává řídicí jednotka provozní strategii.
1) G489 snímač polohy řadicí páky 3; 2) G632 snímač -1- otáček vstupu převodovky hnací hřídele 1; 3) řídicí jednotka převodovky; 4) G490 snímač polohy řadicí páky 4; 5) G488 snímač polohy řadicí páky 2; 6) Regulační skříň (EHS) s ovládacími ventily; 7) G612 Snímač -2- otáček vstupu převodovky hnací hřídele 2; 8) G487 Snímač polohy řadicí páky 1
Kromě počítače s interním teplotním senzorem obsahuje řídicí jednotka převodovky DSG také tlakové senzory, centrální konektor pro připojení k kabelovému svazku vozidla a připojovací lištu pro ovládací ventily elektrohydraulického řízení. K měření tlaku oleje se používají pouze dva senzory, na jejichž datech jsou založeny všechny výpočetní modely. Mezi nimi také dráha obou spojek, dráhy řazení a adaptace.
1) Externí připojovací konektor; 2) Tlakové senzory; 3) Počítač
Demontáž a montáž mechatroniky
Při montážních pracích na převodovkách a elektrohydraulických systémech dbejte na přísnou čistotu. Mechatroniku demontujte až po vyčištění bezprostředního okolí montáže a odstranění padajících nečistot. Optimální podmínkou pro demontáž je normální teplota v pracovním prostoru. Při příliš vysokých nebo příliš nízkých teplotách se mechatronika může zaseknout na pasovacím čepu převodovky. K uvolnění je pak nutné použít nepřiměřeně velkou sílu pomocí páčidla.
- Vypuštění převodového oleje
- Plnění převodového oleje
- Kontrola hladiny oleje
- Demontáž a montáž olejové vany
- Demontáž mechatroniky
- Montáž mechatroniky
- Rozebrání a setavení mechatroniky
Sestava mechatroniky
- Převodovka 0GC (vypuštění oleje/doplnění/ kontrola hladiny)
- Mechatronika J743
- Šrouby mechatroniky (obnovit)
- Těsnící kroužky
- Šrouby olejové vany (obnovit)
- Upínací pružina (obnovit)
- Olejová vana (obnovit) demontovat a namontovat
Zdroj: VW ERWIN
Speciální lehký převodový olej zásobuje soukolí, dvojitou spojku a mechatroniku J743.
Mechatronika má vlastní olejovou komoru, která je naplněna olejem až po přepadové hrany.
Olej chladí cívky ventilů, snižuje hlučnost a zajišťuje odvětrávání mechatroniky.
Hladina oleje v převodovce je výrazně snížena, aby se zabránilo ztrátám v důsledku rozstřikování.
Převodový olej se mění podle pokynů výrobce v servisních intervalech bez filtru.
Zdoj: VW ERWIN
Vypuštění převodového oleje
Proces vypuštění:
- Vypněte motor vozidla a zařaďte rychlostní stupeň „P“.
- Zatáhněte parkovací brzdu.
- Pro vypuštění převodového oleje odšroubujte oba vypouštěcí šrouby a za vypouštěcím šroubem přepadovou trubku pro kapsu kola.
- Nechte olej odkapávat po dobu 4–5 minut.
Přehled vypouštěcích a kontrolních šroubů:
- Přepadová trubka (3 Nm). Různé barevné varianty
- Těsnicí kroužek (vyměnit)
- Vypouštěcí šroub pro převodový olej (45 Nm)
- Vypouštěcí šroub pro mechatroniku (10 Nm + 45°). Montáž s novým těsnicím kroužkem
Zpět na Hlavní obsah
Zdroj: VW ERWIN
Plnění převodového oleje
Proces plnění:
Vzhledem k tomu, že v důsledku odchylek senzorů a z nich vyplývajících odchylek v chování řazení lze očekávat zvýšené zatížení převodového oleje, je třeba vyměnit také filtr. K doplnění převodového oleje je nutné použít speciální plnicí zařízení podle pokynů výrobce.
Při plnění oleje dodržujte následující pokyny:
- Přepadovou trubku (šipka) zašroubujte až na doraz (dbát na snadný chod).
- Upozorňujeme, že trubka plnicího zařízení je již zkrácena na délku stanovenou výrobcem.
- Plnicí zařízení převodového oleje zašroubujte pomocí adaptéru rukou do otvoru pro kontrolní šroub.
- Nalijte 6 litrů převodového oleje. Uzavřete plnicí zařízení.
- Odstraňte plnicí zařízení, zašroubujte vypouštěcí šroub a utáhněte jej.
Zdroj: VW ERWIN
Pokyny ke zkušební jízdě:
Před kontrolou hladiny převodového oleje a následným základním nastavením/seřízením převodovky se nedoporučuje provádět zkušební jízdu. Zkušenosti ukazují, že v takovém případě dochází k chybovým hlášením týkajícím se spojek. Například P175D spojka K1/K2 se nechtěně zavírá/otevírá.
Tyto chyby jsou způsobeny výrazně odlišnými adaptacemi spojek. Jsou vyvolány nyní opět realistickým tlakem v hydraulických systémech spojek a dílčích převodovek. Chyby neznamenají poruchu mechatroniky nebo spojky. Před základním nastavením/přizpůsobením řízení převodovky je nutné chyby vymazat.
Chyby týkající se chybějícího nebo nedokončeného základního nastavení nelze vymazat, a proto nejsou překážkou pro základní nastavení. Po úspěšném základním nastavení je lze vymazat.
Zpět na Hlavní obsah
Kontrola hladiny oleje
Kontrola hladiny převodového oleje:
- Nastartujte motor a nechte ho běžet na volnoběh.
- Sešlápněte nožní brzdu a přepínejte všechny polohy řadicí páky „P, R, N, D/S“ při volnoběžných otáčkách a v každé poloze ji podržte po dobu 10 sekund.
- Přepněte řadicí páku do polohy „P“.
- Motor nevypínejte.
- Připojte diagnostické zařízení a v ovládání převodovky vyvolejte aktuální hodnotu/parametr „Teplota oleje v převodovce“.
- Teplota oleje musí během zkoušky činit 35 °C – 45 °C. Při teplotě nad 45 °C je nutné zkoušku přerušit a nechat převodovku vychladnout.
Hladina převodového oleje je v pořádku, pokud při dosažení kontrolní teploty z přepadové trubky neustále vytéká malé množství oleje.
Zdroj: VW ERWIN
DSG s béžovou přepadovou trubkou::
- Ujistěte se, že je přepadová trubka správně zašroubovaná a utažená.
- Správná hladina oleje je mírně pod přepadovým otvorem trubky.
- Pro kontrolu vyšroubujte přepadovou trubku o 2 otáčky.
- Zkontrolujte hladinu oleje. V případě potřeby ji upravte.
- Poté přepadovou trubku znovu zašroubujte a správně utáhněte.
DSG s červenou přepadovou trubkou::
Pro kontrolu hladiny oleje není nutné odšroubovat přepadovou trubku. Přesto se ujistěte, že je správně zašroubovaná a upevněná.
Zpět na Hlavní obsah
Demontáž a montáž olejové vany
Demontáž olejové vany:
- Převodový olej je zcela vypuštěn.
- Demontujte pojistnou sponu >3< konektoru mechatroniky.
- Uvolněte a vyjměte šrouby >1< křížem.
- Sejměte olejovou vanu >2<, v případě potřeby ji uvolněte lehkými údery. Nepoužívejte páčidlo!
- Vanu stáhněte rovně dolů. Nezkosujte konektor mechatroniky!
Montáž olejové vany:
1. Montáž v opačném pořadí.
2. Vyměňte olejovou vanu s těsněním, šrouby olejové vany a
pojistnou sponu konektoru.
3. Zkontrolujte O-kroužek konektoru a v případě poškození jej vyměňte.
4. Očistěte těsnicí plochu na skříni převodovky od mastnoty a oleje.
5. O-kroužek na konektoru lehce navlhčete převodovým olejem.
6. Nepoužívejte žádné další těsnicí prostředky.
7. Olejovou vanu nasaďte rovně a rovnoměrně a šrouby utáhněte křížově v několika krocích. (8 Nm + 60°)
8. Namontujte novou pojistnou sponu >3<. Ohnutá strana spony směřuje k převodovce.
9. Nasaďte a zajistěte konektor mechatroniky na straně vozidla.
10. Proveďte závěrečné montážní práce.
11. Doplňte a zkontrolujte převodový olej podle specifikace výrobce a níže uvedených pokynů.
Zpět an Hlavní obsah
Klikněte na obrázek pro zvětšení.
Demontáž mechatroniky
- Šrouby >dle šipek< křížem uvolněte a vyjměte.
- Opatrně odpojte konektor >2< pro snímač vstupních otáček a teploty spojky na horním konci desky od kabelu mechatroniky.
- Opatrně sejměte mechatroniku >1< z převodovky.
- Mechatronika je upevněna pasovacími kolíky. Pokud se mechatronika zasekne, nepoužívejte k jejímu uvolnění nadměrnou sílu. Příčinou může být příliš vysoká teplota převodovky. Nechte převodovku nejprve vychladnout.
- Otvor, který vznikl v převodovce, zakryjte olejovou vanou mechatroniky. Průchod konektoru uzavřete vhodnou zátkou.
Klikněte na obrázek pro zvětšení.
Pozor: Dbejte na maximální čistotu. Vyhněte se prachu a vlhkosti v okolí. K čištění nepoužívejte rozpouštědla. Nejvhodnější je čerstvé ATF stejné specifikace. Pokud práci přerušíte, zakryjte mechatroniku hadříkem navlhčeným v oleji nebo ji uložte do uzavíratelného plastového sáčku.
ESD: Při demontáži řídicí jednotky převodovky je nutné zabránit elektrostatickému výboji. Před zahájením práce se dotkněte holou rukou (bez rukavic) uzemněného předmětu a v žádném případě se nedotýkejte odkrytých kontaktů řídicí jednotky.
Montáž mechatroniky
- Mechatroniku >1< opatrně zasuňte kolíky do upevňovacích otvorů skříně převodovky.
- Vložte nové šrouby mechatroniky pro dvouspojkovou převodovku >J743< a utáhněte je v uvedeném pořadí momentem uvedeným níže.
- Zapojte konektor >2< pro snímač vstupních otáček a teploty spojky na horním konci desky do konektoru na řídicí jednotce převodovky DSG a zajistěte jej. Veďte kabel v mechatronice podle plánu.
Klikněte na obrázek pro zvětšení.
Krok |
Šrouby |
Utahovací moment/úhel otočení |
1. |
1…9 |
ručně zašroubovat do zařízení |
2. |
1…9 |
8 Nm |
3. |
1…9 |
otočit dál o 45° |
Rozebrání a setavení mechatroniky
Krok 1: Montážní pohled na mechatroniku

Pohled na mechatroniku: -1- kontaktní deska, -2- elektrohydraulický řídicí blok, -3- řídicí jednotka DSG se senzory
Krok 2: Odložení mechatroniky

Odložení mechatroniky: Mechatroniku položte kontaktní deskou nahoru, jak je znázorněno na obrázku, do vhodné montážní pomůcky. Mechatronika má na straně řízení převodovky citlivé senzory (spodní strana), kterých se nesmí dotýkat/poškozovat. Mechatroniku lze odložit pouze s maximální opatrností, aniž by byla na této straně zatížena.
Krok 3: Uvolnění kontaktní desky mechatroniky

Uvolněte kontaktní desku mechatroniky: Povolte šrouby kontaktní desky v pořadí znázorněném na obrázku a vyjměte je.
Krok 4: Odtlačte vpředu kontaktní desku mechatroniky.

Odtlačte vpředu kontaktní desku mechatroniky: Oběma palci rovnoměrně a opatrně zatlačte kontaktní desku směrem nahoru pod upevňovacími úchyty.
Krok 5: Poloha kontaktní desky mechatroniky vpředu

Kontaktní deska mechatroniky v přední poloze: Kontaktní deska nesmí být zvednuta více než asi 10 mm od předních dvou upevňovacích soklů (pravé kruhy se šipkami), aby se deska v kontaktní desce neohýbala a aby nebyly namáhány kontaktní páry ventilových přípojek. Zadní vedení kontaktní desky v kontaktní liště řídicí jednotky (pravý kruh se šipkou) se nesmí za žádných okolností zlomit. Pokud k tomu dojde, byly kontaktní jazýčky příliš namáhány.
Krok 6: Odtlačení kontaktní desky mechatroniky vzadu.

Odtlačte kontaktní desku mechatroniky vzadu: Palcem opatrně zatlačte kontaktní desku směrem nahoru pod upevňovacími úchyty vnější zadní upevňovací podpěry (kruh).
Krok 7: Kontrola polohy kontaktní desky mechatroniky.

Kontaktní deska mechatroniky v poloze: Pokud je kontaktní deska ve stejné vzdálenosti od všech upevňovacích bodů mechatroniky a kontaktů ovládání a ventilů, je ve správné poloze. (kruhy a šipky)
Krok 8: Sejmutí kontaktní desky mechatroniky.

Sejměte kontaktní desku mechatroniky: Kontaktní desku sejměte rovnoměrně a s malou silou.
Krok 9: Odjištění kontaktního propojení.

Odjistěte propoj: Odklopte propojovací kus mezi kontaktní deskou a řídicím zařízením do strany ve směru šipky (méně než 10°) (viz oranžová šipka na obrázku). Spojovací jazýček zapadne při odklopení do správné polohy s „cvaknutím“. (viz šipky v oranžovém kruhu)
Krok 10: Uvolnění řídicí jednotky převodovky DSG

Uvolnění řídicí jednotky převodovky DSG: Vyšroubujte 4 šrouby (viz obrázek) (1, 4 krátké a 2, 3 dlouhé). Poté opatrně sejměte řídicí jednotku převodovky směrem nahoru z mechatroniky. Svorku pro rozložení síly mezi šrouby 1 a 4 lze vyjmout.
Krok 11: Montáž – řídicí jednotka DSG a elektrohydraulický řídicí blok

Dbejte na správné usazení těsnicích kroužků tlakových senzorů. Nové těsnicí kroužky jsou součástí dodávky. Oba pasovací kolíky musí být umístěny na předepsaných místech v řídicím bloku a musí být pevně utaženy.
Krok 12: Montáž – upevnění řídicí jednotky převodovky DSG

Sestavení se provádí v opačném pořadí jako demontáž podle návodu.
1. Úroveň utažení: |
Šroub 1 & 4 (krátký) – 6 Nm |
Šroub 2 & 3 (dlouhý) – 4.5 Nm |
2. Úroveň utažení: |
Šroub 1 & 4 (krátký) – 8 Nm + 30° |
Šroub 2 & 3 (dlouhý) – 5 Nm + 25° |
Krok 13: Kontrola kontaktní desky před montáží

Kontaktní jazýčky elektrohydraulických ovládacích ventilů a kontaktní páry kontaktní desky musí být umístěny uprostřed připojovací šachty, jak je znázorněno v horních kruzích s čarou na obou obrázcích. Ve spodním kruhu obou obrázků je horní kontaktní pár mimo střed, takže ohnutý kontaktní jazýček je v kontaktu pouze s levou kontaktní pružinou. Obojí je třeba opatrně opravit, aniž by došlo k jejich poškození.
Krok 14: Nasazení kontaktní desky

Nakloňte kontaktní propoj (viz šipka) a zacvakněte jej. Nasaďte kontaktní desku a zacvakněte ji na kontakty tak, aby bylo slyšet zacvaknutí. Při nasazování kontaktní desky je nutné dbát na to, aby všechny kontakty byly v předepsané/správné poloze připojovacích konektorů a nebyly ohnuty.
Krok 15: Připevnění kontaktní desky

Kontaktní desku přišroubujte novými šrouby v předepsaném pořadí (obrázek). − 1. stupeň utahování: 2 Nm. − 2. stupeň utahování: 3 Nm + 30° Mechatroniku s novým krytem pro mechatroniku namontujte do převodovky podle pokynů v návodu.
Základní nastavení a adaptační jízda
Základní nastavení
Adaptační jízda
Po montáži mechatroniky s řídicí jednotkou převodovky je nutné provést základní nastavení převodovky pomocí vhodného diagnostického zařízení. Jinak není možné přizpůsobit nové tolerance mechaniky převodovky a spojky k mechatronice. Hodnoty přizpůsobení se ukládají do řídicí jednotky převodovky.
Základní nastavení se provádí podle specifikovaného postupu za definovaných podmínek. Ty jsou často předepsány diagnostickým systémem. Níže je uveden obecný postup.

Klikněte na obrázek pro zvětšení.
Základní nastavení
Řada verzí systémů řízení převodovky DQ381/DQ500 i diagnostických systémů může definovat odlišné požadavky na základní nastavení. Diagnostické systémy pro více značek nabízejí omezené nebo žádné pokyny pro obsluhu, což předpokládá znalost podmínek a provedení základního nastavení obsluhou. Proto je třeba vzít v úvahu níže uvedené možné odchylky. Základní nastavení nebude uvolněno nebo bude přerušeno, pokud parametry a podmínky neodpovídají specifikaci.
Ohledně záznamů v paměti chyb je třeba dbát na následující:
- U některých systémů není relevantní, protože diagnostický software ignoruje irelevantní chyby nebo je během procesu maže.
- Chyba P175F00 – Základní nastavení převodového systému nebylo provedeno, nevede k přerušení základního nastavení.
- Modul volicí páky bez chyby
- Poloha volicí páky je věrohodná
Technické podmínky:
- Elektrická parkovací brzda je zapnutá (odchylky vedou k přerušení)
- Poloha řadicí páky v poloze „P“ (odchylky vedou k přerušení)
- Motor běží na volnoběh, poloha pedálu není sešlápnutá (odchylky vedou k přerušení)
- Brzdový pedál trvale sešlápnutý/nesešlápnutý, možné jsou obě varianty. I v případě, že pokyny pro obsluhu diagnostického systému uvádějí něco jiného. Odchylky u některých systémů vedou k přerušení nebo zablokování základního nastavení.
- Teplota převodového oleje mezi 15 a 100 °C, možné jsou i předepsané hodnoty 35–45 °C
Základní nastavení:
- Proces základního nastavení je automatizovaný a neměl by být přerušován.
- Během základního nastavení dochází k různým hlasitým zvukům v hnacím ústrojí.
- Základní nastavení přerušte pouze v případě, že se pracovní krok nemění déle než jednu minutu.
- Možné přerušení systému při opuštění specifikace nebo chyby způsobené výrazně odlišnými adaptacemi.
- Základní nastavení po uplynutí čekací doby pro uložení dat znovu spusťte v novém zapalovacím cyklu.
Základní nastavení – Uložení dat
- Závěrem:
- Vypněte zapalování
- Počkejte 10 sekund, než se ovládací jednotka zastaví
- Zapněte znovu zapalování
- Mechatronika je připravena k provozu
Teprve po vypnutí zapalování se naučené hodnoty uloží do řídicí jednotky.
Základní nastavení – problémy
„Základní nastavení převodovky“ slouží k zaznamenání všech relevantních parametrů řadicích drah soukolí a charakteristiky tlaku a dráhy charakteristiky spojek a chování elektrohydraulického řízení mechatroniky do řídicí jednotky převodovky DSG po výměně jedné z těchto komponent nebo na základě požadavku v technickém návodu a příslušného záznamu o chybě v řízení převodovky DSG.
Záznamy v paměti chyb, které jsou uloženy v příslušných systémech a brání nebo přerušují základní nastavení:
- Řízení motoru s chybami ve výpočtu zatížení motoru a točivého momentu, jako jsou výpadky spalování, signály zatížení, signál otáček. Regenerace částicového filtru s přerušením a nedostatkem výkonu/chybou.
- Řízení energie s vysokým zatížením a otáčkami, jakož i odlehčení zátěže z důvodu podpětí a spotřeby systému.
- Elektrická parkovací brzda s chybami, které neumožňují jasně rozpoznat stav brzdy a zda je vozidlo pevně zabrzděno.
- ESP s chybami, které způsobují snížení točivého momentu v řízení motoru a řízení převodovky.
- Modul řadicí páky s chybami, které neumožňují jednoznačně rozpoznat, jaký jízdní stupeň je požadován.
Postupně budou spuštěny následující funkce:
- Měření teploty, otáček a tlaku
- Modelování tlaku převodového oleje, hlavního tlaku, tlaku dílčího převodu, tlaku spojky, tlaku chladicího oleje spojky
- Spuštění synchronizačních bodů
- Naučení se řadicích drah všech převodových stupňů (slyšitelné, protože výstupní hřídele jsou blokovány parkovací zarážkou na diferenciálu s čelním ozubením)
- Najetí synchronizačních bodů
- Naučení bodů spojky
Náprava, pokud neexistují žádné z výše uvedených zjevných důvodů pro přerušení:
- Opakujte základní nastavení, v případě potřeby i několikrát. Pokud to nepomůže, nechte převodovku několik hodin vychladnout a zkuste to znovu.
- Pokud diagnostický přístroj nabízí rychlou adaptaci spojky, proveďte ji. Poté opakujte základní nastavení.
- Bez základního nastavení proveďte opatrnou zkušební jízdu bez velkého zatížení a zkuste základní nastavení znovu. Sledujte teplotu převodového oleje.
- Pokud všechna opatření selžou, může být opotřebované spojky
Zpět na Hlavní obsah
Adaptační jízda
Pokyny:
Přizpůsobení spojky se provádí od 5. rychlostního stupně a při teplotě převodového oleje 15 °C.
1. Jeďte v každém rychlostním stupni, i při couvání.
- Řadicí páka v ručním módu.
- Jeďte v každém rychlostním stupni po dobu nejméně 3 sekund.
2. Jezděte střídavě na 5. nebo 7. rychlostní stupeň (dílčí převodovka 1) a 6. rychlostní stupeň (dílčí převodovka 2).
- Řadicí páka v ručním módu.
- Otáčky motoru 1800–3000 ot./min.
- Deset minut konstantně na 5. nebo 7. rychlostním stupni (dílčí převodovka 1).
- Deset minut konstantně na 6. rychlostním stupni (dílčí převodovka 2).
3. Na závěr zkontrolujte chování řazení.
- Jezděte v každém rychlostním stupni v poloze D, i při couvání.
- V případě negativního výsledku opakujte bod 2.
Řídicí jednotka by měla na krátký okamžik rozpoznat hodnotu pro plný plyn. Maximální rychlost nemusí být dosažena.
Během adaptační jízdy se přizpůsobí obě spojky.
Počet měřičů pro úspěšnou adaptaci by měl být alespoň 4 pro každou spojku (měřené hodnoty 10C9 spojka 1 adaptace Kisspoint část 1 měřič úspěchu a 10EA spojka 2 adaptace Kisspoint část 1 měřič úspěchu).
Pokud není možné provést adaptační jízdu doporučeným způsobem nebo po požadovanou dobu, budou zbývající rychlé adaptace provedeny automaticky a nepozorovatelně v následujících jízdních cyklech.
Zpět na Hlavní obsah
Základní nastavení – diagnostika AUTEL
Základní nastavení – diagnostika VCDS
Základní nastavení – diagnostika Bosch
Základní nastavení – diagnostika HGS