Chybový kód „P0037 – Vyhřívaní lambda sondy řady válců 1 sonda 2, nízké napětí / zkrat na kostru“ nebo „P0031 – Vyhřívaní lambda sondy řady válců 1 sonda 1, nízké napětí / zkrat na kostru“, uložený v řídicí jednotce motoru signalizuje elektrickou závadu ve vyhřívání lambda sond.
V důsledku toho je deaktivováno monitorování katalyzátoru a omezena funkce regulace směsi.
Vyhřívané lambda sondy jsou součástí lambda regulačního obvodu moderních systémů tvorby směsi spalovacích motorů a používají se před katalyzátorem jako sonda 1 (řídicí senzor) především pro regulaci směsi a za katalyzátorem jako sonda 2 (monitorovací senzor) navíc pro monitorování katalyzátoru.
Popis systému:
Lambda sendy jsou snímače připojené k řídicí jednotce motoru, jejichž signály používá řídicí jednotka motoru jako vstupní informace o stavu směsi a účinnosti katalyzátoru. Cílem je rychlé dosažení provozní připravenosti sondy po nastartování a udržení konstantní teploty lambdy během provozu. Za tímto účelem je součástka elektricky vyhřívána vnitřním topným tělesem, které přes PTC charakteristiku komponent vyhřívá. Systémy používají pro každou řadu válců jednu lambda sondu před katalyzátorem a druhou za katalyzátorem. Lambda 1 je umístěna před katalyzátorem a označuje se jako regulační sonda. Lambda 2 je po směru umístěna za katalyzátorem a označuje se také jako monitorovací sonda.
Chybový kód P0037 – Vyhřívaní lambda sondy řady válců 1 sonda 2, nízké napětí / zkrat na kostru (VW-kód 16421)
Chybový kód P0031 – Vyhřívaní lambda sondy řady válců 1 sonda 1, nízké napětí / zkrat na kostru
Popis závady:
Ohřívač sondy je umístěn v řídicím obvodu s řídicí jednotkou motoru a je řízen napětím s šířkou pulsu. Teplotu součásti tak lze přizpůsobit kolísajícím teplotám objemového toku výfukových plynů a proměnlivému průtoku vnějšího vzduchu v řídicím obvodu. Řídicí jednotka motoru sleduje napětí v obvodu topného prvku během nízkoúrovňové fáze signálu šířkově modulovaného napětí.
Pokud monitorovací obvod po definovanou dobu naměří napětí pod prahovou hodnotou, vyvolá se chyba.
Následky závad:
Aby se zabránilo dalšímu poškození, lze v případě statické poruchy deaktivovat koncový stupeň ohřevu lambda sondy v řídicí jednotce motoru. Pokud se tak nestane nebo pokud se porucha ignoruje příliš dlouho, může dojít k vnitřnímu poškození řídicí jednotky motoru.
Možná strategie nouzového chodu řízení motoru:
- Blokování adaptace lambda
- Snížení výkonu
- Řízení teploty katalyzátoru
- Chyba OBD, neúplný test připravenosti
Diagnostika / měření / oprava:
Před instalací nových dílů nebo opravené řídicí jednotky motoru je třeba provést níže uvedené kontroly a opravy.
- Zkouška odporu ohřívače lambda sondy a izolace proti obalu / kostře podle pokynů výrobce.
- kontrola kabelového svazku součástí, zda nedošlo ke zkratům mezi sebou a proti kostře
- Vadné napájení na straně plusu (hlavní relé, vadná pojistka)
- Lambda sonda musí být vyměněna, i když nejsou zjištěny žádné závady, protože účinky dlouhodobého provozu bez ohřevu často vedou k poškození prvku snímače.
- V případě opakovaných závad na ohřevu sondy je třeba zkontrolovat správné a výrobcem stanovené přiřazení snímače k systému.