Chybová hlášení s popisem „Regulátor plnicího tlaku / ovládání plnicího tlaku vadné“ signalizuje odchylku skutečné hodnoty od požadované hodnoty. Taková porucha má za následek částečný nouzový provoz regulace plnicího tlaku. V moderních přeplňovaných vznětových motorech se regulace plnicího tlaku provádí pomocí elektrického aktuátoru na regulačním táhlu turbíny VTG.
Příčinou poruchy může být zatuhlé ovládání turbodmychadla, zaseknutí jednotky VTG v turbodmychadle nebo vadný regulátor plnicího tlaku.
Následující chybové kódy jsou specifické pro danou značku:
| Značka |
Chybový kód |
Popis chyby |
| BMW |
299F00 |
Ovladač plnicího tlaku, regulace polohy: ovladač plnicího tlaku příliš otevřený/odchylka regulace |
| Ford/Jaguar |
P132A / P132B |
Regulace plnicího tlaku turbodmychadla A: elektrická závada |
| Mercedes-Benz |
P126800 |
Regulátor plnicího tlaku Y77/8 vadný |
| Mercedes-Benz |
P2510 |
Regulátor plnicího tlaku, součástka vadná |
| Mercedes-Benz |
P2510-001 |
Zkontrolovat regulátor plnicího tlaku |
| PSA |
P0299 |
Regulace plnicího tlaku: odchylka regulace |
| VW/AUDI |
P1952 / 06482 |
Řídicí modul turbodmychadla 1 – vadný |
Popis systému
V moderních přeplňovaných vznětových motorech se regulace plnicího tlaku provádí pomocí elektrického aktuátoru na regulačním táhlu turbíny VTG. Tím se podařilo výrazně zvýšit rychlost a přesnost nastavení.
Ovladač plnicího tlaku je vybaven servomotorem, šnekovým převodem, bezkontaktním indukčním senzorem CIPOS pro zpětnou vazbu polohy a řídicí jednotkou s komunikačním modulem.
Výrobci používají dvě varianty regulátorů plnicího tlaku.
| Varianta |
Způsob regulace |
| Smart |
Podle pokynů řídicí jednotky motoru se autonomně reguluje poloha aktuátoru a následně se odešle stavová zpráva do řídicí jednotky motoru. |
| Simple |
Řídicí jednotka motoru ovládá aktuátor v elektrickém obvodu napřímo. Interní elektronika regulačního modulu k tomu pouze přenáší stavovou zprávu. |
Popis závady
Chybová zpráva „Regulátor plnicího tlaku / ovladač plnicího tlaku vadný“
Interní diagnostická sekvence monitoruje řízení a komponenty z hlediska funkčních poruch a předává tyto informace řídicí jednotce motoru. V případě omezení funkce regulátoru, s výjimkou vlastní kontroly interní mechatroniky, není možné rozlišit, zda je tato porucha způsobena interní nebo externí závadou.
Systém tak monitoruje vnitřní komponenty, komunikaci s řídicí jednotkou motoru, napájení a proud na servomotoru. Pokud aktuátor s přivedeným proudem nedosáhne požadované polohy v předepsaném čase, modul aktuátoru tuto informaci předá ve formě stavové zprávy řídicí jednotce motoru.
Nastaví se chybový kód a spustí se nouzový program.
Další akce závisí na aplikacích, za které odpovídají výrobci systémů a vozidel. Výrobci definují diagnostické informace pomocí nejrůznějších chybových kódů. Rozšíření o podtexty upřesňují informace.
Možné příčiny:
- Těžkopádné nebo zaseknuté táhlo regulačního zařízení nebo klapky
- Koroze vnitřních elektrických a elektronických komponentů vlivem vnějších podmínek (voda, sůl, olej, palivo)
- Mechanické poškození vnějšími vlivy, montážní chyby
- Sporadický nebo trvalý výpadek napájecího napětí
Důsledky závad
Pokud dojde k ojedinělým problémům v oblasti plnicího tlaku, uloží se do paměti chybový kód týkající se regulace plnicího tlaku. V takovém případě má vozidlo snížený výkon a často se v této souvislosti rozsvítí kontrolka motoru. Po restartu zapalování motor často pracuje normálně až do dalšího výskytu poruchy.
V případě poruchy se turbína VTG přepne do nouzového režimu. To znamená, že vodicí lopatky zůstanou v maximálně otevřené poloze, což odpovídá snížení točivého momentu. Vysoké otáčky, které jsou nyní ještě možné díky průtoku, jsou omezeny nouzovou zprávou v řízení motoru prostřednictvím snížení vstřikovaného množství.
Vzhledem k tomu, že během nouzového provozu klesá teplota výfukových plynů a dochází k negativnímu ovlivnění spalování, zvyšuje se množství a velikost částic ve výfukových plynech. Důsledkem je rostoucí zatížení částicového filtru a zvýšení protitlaku výfukových plynů. Za těchto podmínek je regenerace částicového filtru obtížná. Dochází k častějšímu přerušování regenerace až do zablokování této funkce v řídicí jednotce motoru.
Faktor zatížení motorového oleje sazemi se zvyšuje a počítadlo intervalů běží rychleji. Během nouzového provozu se mění hlučnost systému přeplňování a chování automatické převodovky.
Možné strategie nouzového provozu
- Snížení točivého momentu a otáček
- Změna bodu řazení automatické převodovky
- Rozsvícení kontrolka poruchy motoru (MIL)
- Funkce Start & Stop se skryje
Diagnostika / měření / opravy
Porucha aktuátoru turbodmychadla je často předcházena poruchou nastavení vodicích lopatek turbodmychadla. V důsledku proudění výfukových plynů dochází v průběhu času k silnému znečištění na straně turbodmychadla vystavené vysokým teplotám. Tímto usazováním částic na okrajích proudění mechanického nastavovacího mechanismu VTG je omezena pohyblivost vodicích lopatek. Mechanická tuhost vede kromě zvýšeného axiálního zatížení také k vyšší regulační náročnosti celého regulačního pohonu. Vyšší točivý moment, který je k tomu zapotřebí, může být kompenzován pouze vyšším příkonem servomotoru v aktuátoru turbodmychadla. Důsledkem je vyšší tepelné zatížení elektroniky a v konečném důsledku také výrazně vyšší tření v šnekovém pohonu.
Diagnostika může být provedena dvěma způsoby:
• Měřicí a elektrická diagnostika
• Mechanická diagnostika

Výřez z průběhu proudu (modrá) a průběhu napětí (červená) zaznamenaný při dosahování koncové polohy regulátoru plnicího tlaku v testu aktuátoru pomocí diagnostického přístroje. Na červené křivce proudu jsou hodnoty zobrazené v červených rámečcích s 4,6–5,4 A v koncové poloze blízko limitu. Spotřeba proudu by během normálního pohybu neměla překročit 2,6 A. Napětí znázorněné modře klesá v okamžiku dorazu na 10,3 V. Testovaný systém je stále bezchybný, i když hodnoty naznačují problém ve střednědobém horizontu.
Mechanická diagnostika
Ideálně by po demontáži regulátoru plnicího tlaku měla být zkontrolována volnost pohybu ovládací tyčky turbíny VTG. To by mělo být provedeno, když je turbodmychadlo ještě horké, protože zkušenosti ukazují, že mechanismus VTG má v tomto stavu tendenci k těžkému pohybu. Příčinou jsou zvýšené nastavovací momenty. Tento problém je nutné vyřešit před montáží opraveného regulátoru plnicího tlaku. Tuto metodu lze použít k diagnostice i bez předchozí demontáže regulátoru plnicího tlaku, pokud to prostorové podmínky dovolují.
Zkontrolujte mechanické opotřebení ovladače plnicího tlaku.
Na demontovaném ovladači plnicího tlaku může mít excentrický čep pro nastavovací tyčku vůli 0,5 mm. Větší vůle naznačuje opotřebení šnekového převodu. Je nutná oprava. Tato vůle se vždy posuzuje v závislosti na počtu najetých kilometrů turbodmychadla.
Diagnostická poznámka k V motorům Mercedes Benz
Podtext k chybovému kódu se nesmí lišit od zde uvedeného. Texty jako „Chybný elektrický obvod“ naznačují poruchu v napájení regulátoru plnicího tlaku. Ta se musí za okolností, za kterých k poruše došlo, změřit na daném komponentu. Často je příčinou servomotor pro vypnutí sacího kanálu (EKAS). Oba komponenty sdílejí napájení obou potenciálů a kladný potenciál navíc s elektromagnetickým ventilem chlazení recirkulace výfukových plynů. Nevhodná montážní poloha servomotoru EKAS pod potrubím čerstvého vzduchu turbodmychadla vede k znečištění olejem v důsledku poškozeného těsnění. Servomotor silně olejuje a v důsledku zvýšeného odběru proudu sporadicky snižuje napěťový potenciál pod prahovou hodnotu. Protože má přednost monitorování regulace plnicího tlaku, je chyba nejprve nastavena tam. Odběr proudu zůstává většinou pod prahovou hodnotou jističe, protože vysoké zatížení se vyskytuje pouze dočasně.
Pokyny k montáži
Ve většině systémů není možnost kalibrace/základního nastavení k dispozici, protože výrobci neumožňují opravy této součásti.
Před montáží je třeba znovu zkontrolovat pohyb tyče. Mezilehlou tyč není možné nastavovat. Axiální vyrovnávací ložiska je v případě potřeby nutné ošetřit vysokoteplotní mazací pastou. Pokud je v upevnění regulátoru plnicího tlaku s mírně zapuštěnými šrouby určitá vůle, je nutné ji využít k upevnění regulátoru plnicího tlaku na horní doraz, naproti poloze nastavovací páky v momentové poloze. Pokud je po zkušební jízdě znovu zaznamenána chyba v regulaci plnicího tlaku v souvislosti s nesprávnou polohou dorazu, je třeba regulátor plnicího tlaku uvolnit a upevnit v opačné poloze v upevňovacích prvcích.
Poškození této součásti související s popsanou závadou s možností opravy následujících značek: